Byla Bella ∞
 pra-festkon hari pertama
Monday, October 22, 2012 | Monday, October 22, 2012 | 0 comments
17hb dan 18hb Oktober 2012. tarikh apakah ? tarikh feskon. feskon tu ape ? Festival Konvo. aku jadi Ketua Unit Kesihatan for the FIRST TIME. homaigod ! homaigod ! macam tak caya. dah la aku baru je masuk sem I dah macam program aku join. lepas ni memang aku ditakdirkan jadi Ketua Unit Kesihatan sampai bila-bila la gamaknya. =,=' <-- abang madi cakap. takpe, aku belajar sikit-sikit.


haaa nampak tak banner besarrr punye nih ? tak nampak lagi, tak taw la den nak cakap ape.

masa 17hb Oktober 2012. mula la kerja aku bila Hospital Kluang datang untuk Kempen Derma Darah. Unexpected, ramai gile nak derma darah !! uww, tak sangka mak jemah k. kerja aku ? tulis nama penderma dekat sijil. masa Hospital Kluang datang, takde la aku bosan sangat tulis sijil sebab layan kepala kak min. asyik gelak je aku sepanjang tulis sijil tu. pastu sebok recommend aku dekat penderma kat situ. tersipu malu aku. hahaha. pastu sesuka suki ngaku aku anak saudara dia. hahaha, hadoi kak min nihh.


hah ! tengok cara dia gelak je dah taw kan macam mana dia ? haha.

okayy next, akak-akak nurse yang comel2 tengah set up tempat supaya penderma-penderma terasa dihargai. eh yeke ? yelaa kot~~



tengok !! belom settle set up tempat dah datang penderma-penderma yang bermurah hati derma darah yang merah menyala. *ishhh seram bayangkan darang banyak-banyak. diorang tak sabar nak derma. caya lahhh ! wa tabik spring balance !

abang apuz kena interview oleh ucitv UTHM.

aku pon kena interview jugak !! malu k maluuuu. dia suruh cakap pasal kempen derma darah. terangkan nama sape, jawatan ape and banyak la lagi. aku tanya dia, 'kalau gagap or salah cakap boleh cut tak ? hehe'. dia gelakkk pulak. bertambah2 malu akuu. aku ngaku memang aku gagap habis !! aku tak taw kot nak cakap ape. dush dush dush !

k ni diorang tolong aku set up kan bahagian cenderahati untuk penderma. terharu ~~ diorang even bukan unit aku tetap jugak tolong. love korang muah muah laa. trimas yo ! yang pakai baju kelabu tu encik Bala. dia strict orang nye. gaya nampak macam boleh bawak gurau. nasib baik aku tak gurau2, kena muka serius sekali dengan dia, tak malu seumor hidup aku kannnn.


macam mana nak derma darah ? tak mencabar betol soalan. hahaha, belagak pulak. 1st, macam gambar atas ni. daftar dulu. then...
step 2, pergi kat kaunter ni untuk cucuk jari.  muahaha, sakit woo~ kalau boleh nak kasi lubang kat jari tu sebesar kacang. senang nak amik darah satu baldi. okay, tu tipu semata-mata. kat sini nak cek pH darah and jenis darah. dia cucuk sikit jee. alaaa, tak de ape laa. hahaha. mase turn aku, siap tutup2 mata lagi bila dia nak cucuk. penyakit pengecut ape ntah aku ni. aku takut dengan jarum doktor. jarum jahit2 tu, pandang sebelah mata jeee. kena tercucuk jari, lap. hahaha.


step 3, cek tekanan darah pulak. yang ni kan kejam sungguh. sebab apa kejam. haaa tu yang kita tak taw. *main-main je.

step 4. kat kaunter tu ade aku. nanti jumpa la aku. hewhew. ~(','~)(~',')~ even aku ni bukan doktor or nurse, tapi anggap jela aku macam doktor kat situ. hokeh ? doktor ape ? doktor tulis sijil penderma. hmm, boleh terima la gelaran tu. asal ada doktor. kau hado ? tak hado kan..hee. kat kaunter ni nanti jumpa kak min sekali. dia kasi uruskan bahagian blood bag. nanti dia yang tetapkan bape darah korang kena sedut. minimum 350ml. pada aku macam banyak. pastu kak min uruskan rekod penderma dalam buku and kasi cenderahati. aku ada cakap dengan kak min, nak derma darah tapi takut pucat nanti. dia kata nak bagi paling minimum. 350ml. aku cakap tu laaa paling banyak aku rasa T_T.

step last ! masa untuk baring atas katil yang empuk lagi selesa. yeke ? abaikan. kat sini la jumpa nurse yang cun melecun. mohon kak nurse baca ini, mana taw belanja  makan ke. mwehehe.

masa kempen ni berlansung, ada sorang pengsan and sorang muntah. pengsan tu tak taw sebab apa. maybe penat sangat. yang muntah tu sebab dia tak makan sebelum derma darah.

 ha ! sebelum aku lupa. sebelum nak derma darah kena la makan dulu, tidur biar cukup, tak period for women or bukan lepas habes period, berat 45kg ke atas, and derma darah lepas 3 bulan. maksud derma darah lepas 3 bulan, kalau dah pernah derma darah sebelum ni, dah cukup 3 bulan gap dia baru boleh derma darah balik. sebab darah tak sempat refill balik, dah derma. mau tak cukup darah nanti kan.

lepas derma darah pulak. ingat derma darah takde pantang ke ? hadeeee ! dalam sehari tu jangan buat kerja kuat. rehat je satu hari tu. jangan bersenam ! makan makanan berkhasiat yang boleh tambah balik darah. teringat pulak ade orang tanya 'dating pon tak boleh eh ?'. kak min jawab 'kalau kau dating macam filem hindustan tu memang tak boleh la. siap menari2 lagi ke kan'. memang aku gelak gile2 la kat situ. ape punye soalan laaaa.


salah satu program yang ada. nestle aiskrim yum yum. ramai pertikaikan, nape tak dapat aiskrim free? kata ada aiskrim free ? mana dia ? main game pon tak dapat. sebenarnya, mula-mula memang dorang kata aiskrim free, tiba-tiba last minit cakap tak jadik pulak. sebab takut diorang datang hanya tuk dapat kan aiskrim. kalau aiskrim habis diorang pon tak datang la kan. nestle ada buat satu game.


bola hamster. aku rasa macam nak beli satu letak kat rumah. macam best. haha. sekali kucing aku cakar, kempis !




antara booth yang ada masa program tuh. pic yang last sekali tu, abang tu edarkan kupon masuk legoland free untuk budak bawah umur. 12 tahun ke bawah. aku rasa macam boleh join, aku 11 tahun. muahahaha.

gambar last yang buat aku terharu. cantik sijil bang ? sape tulis. ngeh ngeh ngeh. takpe takyah mention. malu ~